1 december 2014

Ett besök hos Rathckegården, Åhus


Wow, säger jag bara! 
Vilket ställe, underbara, fina, genuina och härliga Rathckegården i Åhus.
Jag som svischat förbi så många gånger och tänkt att jag måste verkligen svänga inom detta ställe. Nu fick jag följa med min vän Oroslya dit, då hon skulle fixa grönsaker och bröd.
Vilken härlig känsla, de har lyckats fånga med detta ställe.





Rathckegården ägs och drivs av Magnus och Maurd Jönsson, som har en förkärlek för ren, ekologisk och genuin mat.

Allt de odlar, gör de efter den ekologiska skolan och om de inte odlar det själv, så tar de endast in varor från ställen runt omkring.



Allt är så fint upplagt och presenterat i butiken, en fröjd att handla!



Butiken är inhyst i en äldre stallbyggnad.



Gårdens ägg



Varje fredag kommer det nybakade och väldoftande bröd från Olof Wiktors på Österlen.



Jag kan intyga att kanelsnäckorna smakade ljuvligt!



Små söta vaktelägg.





Egenproducerat i fin miljö



Golvet, väggarna, taket och hela inredningen, det är en ren fröjd att stiga innanför tröskeln till butiken.





Rathckegården har egna får och lagom nu till vinterkylan, kan man köpa sig ett eget värmande fårskinn.
Så fina att lägga i favoritfåtöljen, eller som jag har hemma. Som sängmatta. Jag lovar att det finns inget skönare att starta dagen på, som att stiga upp på det mjukaste man kan tänka sig.


Vi stod länge och väl och provade handledsvärmare, så mjuka och gosiga




Orsolya fick lite smått och gott med sig hem.



Tack för att jag fick följa med dig, Orsolya!


För er som vill besöka Rathckegården finns de på väg 118 mellan Åhus och Yngsjö. Ni kan inte missa det, eller besöka dem här


Kram Maria

4 kommentarer:

  1. Ser jättemysigt ut, får nog bli en tur dit snart. Tack för tipset! Vilken fin vardagskappa du visade i tidigare inlägg :-))
    Precis i min smak! Kram på dig! // Paula

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt! Hur har jag kunnat missa det?
    Ha en fin dag, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Sofie! Du kommer verkligen att gilla Rathckegården!

      Radera