28 mars 2013

Min konstrunda




Katinkas konst i svarta kyrkan i Åhus


I morgon långfredag är det dags för årets stora konst och utflyktsturné genom Skåne och Österlen.
Konstrunda i Skåne betyder mycket för mig. Har åkte runt med nära och kära, så länge jag kan minnas.
Vissa år har det blivit mycket konst och andra mer en fikarunda.

I år blir det en tur med familjen och första stoppet blir att besöka Katinka i svarta kyrkan i Åhus.
Gillar hennes fantastiska tavlor med härliga färger. 


Galleri Palla, Linda Palla har premiärvernissage på sitt konstnärskap i Yngsjö.
I tidningen metro bostad kan man läsa om hur skapandet hjälpte henne ur en depression. 
En öppenhjärtligt berättelse, som är väl värd att läsa.

Så Galleri Palla blir dagens andra stopp på vår tur neråt Österlen.




I Vittskövle blir det att stanna till hos Antikt och kuriosa i den gamla affären. Ett eldorado för den som letar delar till sin gamla servis.

 I fjol hittade jag denna fina kaffekanna tillsammans med en vacker tekanna i samma modell.



På Karlaby Kro möter svärföräldrarna upp för en mysig påsklunch.

Ser verkligen fram emot att få njuta av deras goda mat i vacker miljö.



Efter långlunch bär det att mot Ystad saltsjöbad för att njuta av denna vackra kvinnans konst.
Carolina Gynning ställer ut tillsammans med sin mamma i "Gynning x 2"




Utanför Ystad ligger Kafferosteriet, som jag har velat besöka flera gånger.

Vi får väl se om tiden räcker för ett besök även här.

Men om jag känner mig rätt, har jag nog hittat mängder av ställen utmed vägen, där jag mer eller mindre tvingar maken att panikbromsa, för det här stället får man ju bara inte missa...

Österlen är ju en skatt med många fina ställen, som man inte vill missa.



Får väl se om det blir några bilder från vår turné i morgon, eller om barnen har tröttnat redan i Åhus...

Nu vill jag önska dig en riktigt underbar påsk!

Kram Maria

Bilder: 
Katinka.konst
Galleri Palla
Lilla Villa Vita
Karlaby Kro
Carolina Gynning
Kafferosteriet

7 kommentarer:

  1. Det låter som en riktigt trevlig tur! Tack för alla tips!

    Glas Påsk
    /Pernilla

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig konstrunda med goda fika och matstopp! Den turen skulle jag vilja göra någon gång. Många spännande konstnärer där. Glad Påsk! victoria

    SvaraRadera
  3. Så makalöst orättvist- att ni har så mycket vackert och intressant att besöka i erat vackra Skåneland! Vilket eldorado!
    Önskar dig en härlig och smarrig PÅSK och GRATTIS till jobbet på Willa Nordic! Kul!
    Kram, Judita

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg med vackra ting och miljöer! Ja, konstrundan på Österlen är ett lyxigt och inspirerande! Varm påskkram Ester

    SvaraRadera
  5. Låter hur mysigt som helst

    Önskar dig & de dina en härlig påskhelg
    Stor kram

    SvaraRadera
  6. Det låter som en riktigt härlig runda! Ha en skön påsk!

    Kram,
    Jenny

    SvaraRadera
  7. Åhhh jag som älskar konst och konstrundor. Tyvärr bor jag en bit upp i Sverige...men nästa år kanske jag ska boka in en resa...blev såååå inspirerad:-).
    Önskar dig en riktigt GLAD PÅSK och en härlig konstrunda!!
    //Nadia

    SvaraRadera