28 juli 2010

Lägga marktegel

                            
                                                 
Mitt efterlängtade tegelgolv har kommit på plats. Teglet är av gammal handslagen sort och kommer från Folkes bygg i Hanaskog. I lusthuset har vi en gjuten platta och för att teglet ska ligga "mjukt" och kunna röra sig, la vi ut vamlig sandlådesand på golvet, därefter lades teglet direkt i sanden. Det är lite utav ett pussel att lägga dessa tegelstenar, då de är lite olika i formen. I ytterkant la vi först en ram med stenarna och därefter lades de i ett fiskbensmönster. När teglet låg på plats fyllde vi igen springorna med fogsand, som sopades ner. Nu har vi fått detta gamla och genuina golv, som jag länge efterfrågat och resultatet enligt mig själv blev fantastiskt!

Tack till svärfar och svärmor som kom och hjälpte till under denna dag, då temperaturen inne i lusthuset kunde jämföras med turkisk bastu!

Kram Maria

14 kommentarer:

  1. Oj oj oj vad snyggt det blev, älskar gammalt fint kakel.. Magiskt!

    Men vilket jobb att få rätt på detta ?
    Mycket mycket fint!

    Kram på er

    SvaraRadera
  2. Åh, helt underbart fint! Förstår verkligen att du är nöjd.

    Mvh
    //Frida
    "Min värld"

    SvaraRadera
  3. Åh vad fint....jag villåxå ha sånt golv....

    SvaraRadera
  4. Gud vad fint Maria!!!!

    Här hemma har vi sedan länge sparat på gamla tegelstenar för golv till växthuset..O till hösten ska det nog minsan få komma på plats!! :)

    Varma Kramar Elin

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt vackert!!
    Drömmer själv om ett sånt golv i vårt blivande lusthus (nån gång i framtiden...). Teglet har vi faktiskt redan och fönstrena också. Nåt att se fram emot :)

    Må så gott!

    SvaraRadera
  6. Som en utlandsdröm, underbart snyggt!

    Ha en fortsatt skön kväll!!

    SvaraRadera
  7. Åh så fint det blev, kanon!! Förstår att du är nöjd med resultatet!


    Kramizar aka

    SvaraRadera
  8. Jättefint tegel! Så roligt att få tag på ett riktigt gammalt tegel! Det är inte det lättaste!

    Kram Camilla

    SvaraRadera
  9. Underbart fint det blev!

    Förstår mer än vä att du är supernöjd! =) Så mycket mer att faktiskt lägga ett mönster.

    Ha det gott!
    emelie

    SvaraRadera
  10. super fint det blev förstår att du är nöjd, skulle gärna ha haft sånt golv jag med. Ha en bra dag kram Jessica

    SvaraRadera
  11. Så underbart fint! Ditt hus är en dröm. Vi ska göra ett plank här hemma och tycker att det ni gjorde var så fint. Skulle jag kunna låna ev bilden av dig om jag vill lägga ut på bloggen? Jag skriver givetvis källan.
    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Mitt favoritmaterial:-) Det finns inget som är så vackert på utegolv. Skulle gärna ha det även i köket med golvvärme:-)

    SvaraRadera
  13. Marktegel är verkligen underbart vackert! Vill läggaen gång med sånt, men tyvärr är det inte helt enkelt att få tag i. Gamla rivna hus och skorstenar kan man köpa, men tyvärr sällan där jag bor.

    SvaraRadera