14 december 2009

Julkärve


Jag är barnsligt förtjust i julkärvar. Ser varje jul framför mig en rimfrostig kärve full med domherrar som kalasar på havren. Frost händer ibland, domherrar är väldigt sällsynta
här i villakvarteret och julkärvarna blir svårare att hitta för varje år.
Förr vet jag att Lions gick runt och sålde, men sedan hörde jag att det var färre och färre som odlade havre och som skördade den på detta speciella vis som behövs för att skapa en kärve.
Nu har jag hittat de som säljer här i min lilla stad. På helgerna står en fotbollsförening och säljer bla julkärvar på Söder torg i Kristianstad. Jag passade på att köpa två, så att jag har i reserv, ifall domherrarna blir många i jul...
Kram Maria

6 kommentarer:

  1. åhh..en julkärve måste jag med få fatt i i år..det är något speciellt med de..hihi..

    kramar elin

    SvaraRadera
  2. Det er hyggelig med julenek, og om ikke dopapen kommer er de pene å se på. God førjulstid
    Hilde

    SvaraRadera
  3. ohh..tack för ditt svar..det värmer!! :)

    ja jag älskar mina kaminer, har en i sovrummet o en i källaren där vi har ett litet hemma spa..
    mm..så här års eldar o eldar jag...hihi..

    varma kramar elin

    SvaraRadera
  4. Det är verkligen vackert, speciellt med jutesnöre!

    SvaraRadera
  5. hej!

    så fint och stämningsfullt med en kärve....
    vacker bild dessutom ;=)

    ha det gott!

    kram
    anna-malin

    SvaraRadera
  6. Maria, din blogg är jättemysig! vågar dock inte skriva adressen till min då mitt språk inte är lika vårdat höhö. Kramar//Johanna <3

    SvaraRadera